Mieliasia - Voi hyvin - Voi hyvin

BLOGI

Kuvan vaihtuminen voidaan pysäyttää viemällä hiiren osoitin kuvan päälle tai hipaisemalla kuvaa sormella kosketusnäytöllä.

SUUNNITELMA B

Hei rakas blogini seuraaja,

Onko sinulle käynyt niin, että kun olet asettanut askeleet tietyn päämäärän saavuttamiseksi, suunnitelma ei toimikaan? Tuossa tilanteessa tunnet putoavasi kuin puusta irronnut lehti ja putoamisen painovoiman hellittäessä jäät leijailemaan päämäärättömästi tuulen mukana.

Minulle kävi eräässä asiassa juuri noin. Minulla oli tavoite. Sen toteuttamiseksi olin suunnitellut kaiken; tilaisuuden, tilan, työkalut ja -menetelmät ja ajankäytön, mutta yksi asia oli jäänyt pohtimatta ja näin ollen pois suunnitelmastani – ihmisten käyttäytyminen.  Jälkeen päin ajateltuna tuo poikkeama oli hyvinkin todennäköinen, kun arvioi ihmisten toimintaa eri tilanteissa. Olin Pettynyt.

Minun olisi ollut hyvä tehdä varasuunnitelma, mutta sitä minulla ei tuossa tilanteessa ollut. Tästä eteenpäin aina, kun lähden tavoittelemaan jotain haastavaa päämäärää, minulla on suunnitelma tilanteen muuttumisen varalta.

Varasuunnitelman, ”Plan B:n” tarkoitus on torjua lamaantuminen tai estää putoamasta täydellisen näköalattomuuden kuiluun. Minä en pudonnut tilanteessani kuiluun, ainoastaan pettymyksen tunne vei mielen totaalisesti maahan -  pariksi päiväksi vain.

Onneksi minulla on kannustavia ystäviä. Minulla on myös opittuja työkaluja, joiden avulla voin auttaa itseäni työstämään henkistä iskua. Nimittäin mindfulness eli tietoisuustaidot. Mindfulnessiin lähemmin syvennyttyäni olen saanut oppia, että kaikki vastaukset haasteisiini ovat sisälläni.  Usein sisäisen opastajani ääni on vain heikko kuiskaus, joka kaipaisi vahvistimen tullakseen kuulluksi.  Joskus sisäinen viisaus tulee älyttömänä leimahtavan idean muodossa, joten myös sen varalta kannattaa opetella hiljentymistä.

Suosittelen mindfulness -taitoihin tutustumista kaikille. Sen tuomat edut ovat avuksi monessa tilanteessa. Kerron vielä ihan vain kertauksen vuoksi säännöllisen minfulness-harjoittelut tuomat todennetut hyödyt: keskittymiskyvyn paraneminen, havaintokyvyn ja mielen joustavuuden lisääntyminen, stressinhallinnan ja rentoutumiskyvyn paraneminen, unen laadun ja sitä kautta elämän laadun paraneminen, stressihormonitason laskeminen ja vastustuskyvyn lisääntyminen.

Tule siis Sinäkin kursseilleni tutustumaan tietoisuustaitoihin ja opettelemaan lyhyitä arkikelpoisia harjoitteita eri tilanteisiin. Järjestän seuraavan mindfulness-kurssin Iisalmessa maalis-huhtikuussa. Seuraa Mieliasian ilmoittelua Facebookissa!

 

 

Sivun yläreunaan

Webbiriihi