Mieliasia - Voi hyvin - Voi hyvin

BLOGI

Kuvan vaihtuminen voidaan pysäyttää viemällä hiiren osoitin kuvan päälle tai hipaisemalla kuvaa sormella kosketusnäytöllä.

MIELENRAUHAA TÄHÄN VUOTEEN

Ma 9.1.2017

Onnea ja menestystä alkaneelle vuodelle lukijani.

Vuoden alussa jokainen varmasti jollain tavalla suuntaa ajatteluaan tulevaan vuoteen kokonaisuutena, yleensä aina toivoen tietyn tai tiettyjen asioiden tilan olevan paremmalla tolalla kuin ehkä kuluneena vuonna on ollut. Valitettavasti pelkän toivomisen varassa oleva asian korjaantuminen ikään kuin itsestään ei yleensä tuota tulosta. On tehtävä priorisointeja ja valintoja ja vieläpä niitä oikeita valintoja, jotka ohjaavat toimintaa oikeaan toivottuun suuntaan. Kannattaa käyttää hieman aikaa ja selvittää omat elämänarvonsa, sillä omien arvojensa tunnistaminen tukee pyrkimyksiä ja helpottaa elämää.

Useille meistä elämästä on tullut suorittamisen näyttämö. Oivallammeko edes, että itse olemme itsemme pahimpia piiskureita? Nuoresta pitäen meitä on ohjattu ja opetettu vaatimaan itseltämme aina vain lisää ja lisää, monesti liikaakin. Syyllistämisellä hallinta on tuttua, mutta kukaan ei tohdi kertoa kuinka olla armollinen itselleen ja saavuttaa mielenrauha.

Mielenrauhaa tavoiteltaessa on ensiksi tärkeää tunnistaa mitkä asiat ovat itselle tärkeimpiä elämässä. Kun nämä on saanut selvitettyä, voi alkaa asettaa itselleen tavoitteita niiden mukaisesti. Omat tavoitteet on määriteltävä selkeiksi, koska ne auttavat keskittymään olennaiseen. Jos suunnitelmansa kykenee näkemään vielä mielikuvina, niillä on suuri mahdollisuus toteutua.

Parempaa elämänlaatua ja mielenrauhaa on mahdollista saavuttaa myötätunnon avulla: kokea toisista itseen virtaava myötätunto ja vastaanottaa se, tuntea itsestä toisiin virtaava myötätunto ja kehittää sisällään omaan itseen kohdistuvaa myötätuntoa. Itseemme kohdistuva myötätunto saa meidät huomaamaan miten helposti tuomitsemme itsemme silloin, kun emme pysty saavuttamaan, saamaan tai olemaan mitä haluamme. Päällimmäiseksi saattaa nousta tunne, ettemme kelpaa tai tule hyväksytyksi toisten silmissä. Tässä tilanteessa auttaa, kun suhtautuu ymmärtäväisesti ja ystävällisesti tuohon tunteeseen ja pysyy hetken läsnä sen kanssa. Tutustumalla tietoisuustaitoihin ja kehittämällä niitä itsessäso, tulet lähemmäksi itseäasi ja vähä vähältä kykenet myötätuntoisempaan elämään ja tuntemaan mielenrauhaa.

Sivun yläreunaan

Webbiriihi